Skrzaty

Witamy w grupie Skrzaty. My Skrzaciki duże i małe wspieramy się nawzajem, młodsi uczą się od starszych, a starsi starają się być przykładem dla młodszych. Tak mówi metoda Marii Montessori, której to elementy wprowadzamy do naszych zajęć. Codziennie rano po śniadanku dowiadujemy się czegoś nowego: liczymy, słuchamy, rozmawiamy, ćwiczymy, śpiewamy, tańczymy lub malujemy….Potem idziemy na spacerek lub plac zabaw, aby poznawać przyrodę i trochę się poruszać. Po obiadku zawsze odpoczywamy: czytamy bajkę, słuchamy muzyki, robimy sobie masażyki. W poniedziałek, środę i piątek w godzinach 12.45- 13.30 odbywają się zajęcia z elementami metody M. Montessori. Potem jemy podwieczorek i bawimy się. Chłopcy najbardziej lubią budować z klocków i jeździć samochodami, a dziewczynki chętnie rysują, wycinają i bawią się w kuchni. Uczymy się też samodzielności. Staramy się w miarę umiejętności samodzielnie przebierać do ćwiczeń gimnastycznych, w szatni przed i po spacerze. Wszyscy już znakomicie radzą sobie w łazience, potrafią chodzić w parach i samodzielnie jeść. Dyżurni wybierani w poniedziałek też mają swoje obowiązki: rozkładają sztućce i talerze do obiadu, podają ręczniki w łazience i pomagają podczas zajęć w rozkładaniu kredek i książek. Czas spędzony wspólnie z kolegami i koleżankami jest dla nas czasem zabawy i radości. Pozdrawiamy : Skrzaciki z Paniami: Małgosią, Jola i Justynką.

DZIEŃ CHŁOPAKA

W naszej grupie jest 13 chłopców i 12dziewczynek. W tym dniu pani Małgosia w ramach prezentu dla chłopców zaprowadziła nas do warsztatu wulkanizacyjnego- wszak zabawa samochodami to ulubione zajecie chłopców, a zgubione opony są dla nas codziennością. Dziewczynki zrobiły serduszka dla swoich kolegów, a Rodzice zadbali o drobne upominki. Serdecznie dziękujemy.

„W ULU”

W pierwszym tygodniu listopada uczestniczyliśmy w zajęciach i zabawach , podczas których dowiedzieliśmy się dużo nowych rzeczy o życiu pszczół. Oglądaliśmy film na tablicy multimedialnej o życiu pszczół, uczyliśmy się jak powstaje miód, dotykaliśmy i wąchaliśmy pszczeli plaster zrobiony z wosku, jedliśmy miód na śniadanie, oglądaliśmy prawdziwą królową pszczół i dowiedzieliśmy się dlaczego trutnie to lenie. Dowiedzieliśmy się o właściwościach zdrowotnych miodu. Zrobiliśmy też ul i pszczółki z jajek niespodzianek na wystawą w przedszkolnym korytarzu. Wszystkie eksponaty dostaliśmy od pszczelarza- Pana Kazimierza Głowackiego- dziękujemy.

„TYDZIEŃ WITAMINEK”

Trzeci tydzień listopada poświęcony był warzywom i owocom. Dowiedzieliśmy się, dlaczego warto je jeść. Wszyscy obiecali, że postarają się jeść surówki, bo do tej pory idzie nam to bardzo słabo. Serdecznie dziękujemy Rodzicom, za warzywa i owoce do naszego kącika przyrody. Dzięki nim mogliśmy przeprowadzić zajęcia , na których sprawdzaliśmy co owoce mają w środku, bawiliśmy się w poznawanie owoców i warzyw tylko przez dotyk lub za pomocą smaku z zasłoniętymi oczami. Zrobiliśmy też stworki warzywne, bo owoce wszystkie wcześniej zjedliśmy. 

WIZYTA W BIBLIOTECE

06.11.2017 odwiedziliśmy bibliotekę w Domu Kultury w Kluczach. Przyszliśmy, aby oddać wypożyczoną tam książkę o Kubusiu Puchatku, którą czytaliśmy podczas tygodnia o pszczołach. We wrześniu czytaliśmy „ Dobre maniery Kaczuszki Kasi”, a teraz kończymy „ Przygody Reksia”, dlatego wypożyczyliśmy następne trzy książki. Pani Małgosia zawsze po obiedzie czyta nam, a pani Iwonka z biblioteki cieszy się, że lubimy słuchać. Dostaliśmy w prezencie kredki, aby każdy mógł narysować swojego ulubionego bohatera. Bardzo dziękujemy pani Iwonce, już umówiliśmy się na następną wizytę.

ZAJĘCIA Z ELEMENTAMI METODY MARII MONTESSORI

Podczas tych zajęć dzieci rozwijają swoje umiejętności sensoryczne,  w zakresie edukacji językowej, matematycznej, wychowania kosmicznego. Każdy pracuje samodzielnie na swoim materiale, ucząc się poprzez własne doświadczenia używając wszystkich zmysłów- jak mówi metoda „Pomóż mi zrobić to samemu”.

ZAJĘCIA GIMNASTYCZNE METODĄ WERONIKI SHERBORN’E

Opracowany przez W. Sherborne system ćwiczeń wywodzi się z naturalnych potrzeb dziecka, zaspokajanych w kontakcie z dorosłymi.
Podstawowe założenia metody to rozwijanie przez ruch:
– świadomości własnego ciała i usprawniania ruchowego;
– świadomości przestrzeni i działania w niej;
– dzielenia przestrzeni z innymi ludźmi i nawiązywania z nimi bliskiego kontaktu.
Udział w ćwiczeniach ma na celu stworzyć dziecku okazję do poznawania własnego ciała, usprawnienia motoryki, poczucia swojej siły, sprawności i związku z tym możliwości ruchowych. Podczas ćwiczeń ruchowych dziecko może poznać przestrzeń , w której się znajduje (przestaje ona być dla niego niebezpieczna). Dziecko czuje się bezpiecznie, staje się aktywne, bardziej twórcze. 
Lubiane przez dzieci zajęcia kładą nacisk na budowanie więzi emocjonalnej , akceptację, współdziałanie i dobra zabawę.

PRZEDSTAWIENIE JASEŁKOWE

11 grudnia nasza grupa przedstawiła zebranym licznie gościom Jasełka. Dla niektórych z nas był to pierwszy występ przed tak duża publicznością i z mikrofonem. Wszyscy bardzo się starali i stanęli na wysokości zadania.  W przedstawieniu tym chcieliśmy zwrócić uwagę na potrzeby zwierząt. To one-(przebrani za zwierzątka chłopcy)- przyszły do Jezuska z „prośbą i narzekaniem”. Aniołki ( dziewczynki) wiedziały czego potrzebują zwierzęta i obiecały w imieniu dzieci, że dopilnują, aby zwierzęta miały ciszę w lesie, jedzenie zimą, aby ich domy nie były niszczone, a zwierzątka nie były głodne i bezdomne. Serdecznie dziękujemy wszystkim gościom za przybycie , a Rodzicom za pomoc w przygotowaniach.

KOCHANE BABCIE I DZIADKOWIE

My wasze wnuczęta wiemy, że nikt piękniej niż Wy nie opowiada i nie czyta bajek. Dlatego zapraszamy serdecznie do nas. Skrzaciki czekają na swoich dziadków, może ktoś z Państwa znajdzie chwilę na wizytę w naszej Sali i przeczytanie lub opowiedzenie nam wybranej przez siebie bajki? Dzień i godzina do uzgodnienia. Serdecznie zapraszamy i czekamy z niecierpliwością.
Dzieci z grupy Skrzaty oraz Panie Małgosia i Jola.

DZIEŃ BABCI I DZIADKA

W dniu 22. 01.2018 roku gościliśmy ukochanych dziadków. Licznie zebrani goście mieli okazję  wysłuchać piosenek i wierszy przygotowanych specjalnie na tę okazję oraz obejrzeć jasełka. Wnuki przygotowały dla dziadków laurki, a na nich przykleiliśmy serduszka, na których napisane było „ za co kochamy naszych dziadków”.  Za co?- wymyśliły same dzieci, a odpowiadały tak- „ za to, że … mnie kocha, gra ze mną w gry, zawsze mi wszystko wybacza, pozwala mi u siebie spać, nigdy na mnie nie krzyczy, gotuje pyszne jedzenie, chodzi ze mną na spacery….”. Rola dziadków jest nieoceniona! Serdecznie dziękujemy wszystkim przemiłym gościom za przybycie, a rodzicom za pomoc w przygotowaniach.

ZAJĘCIA OTWARTE

Dnia 24.02.2018 odbyły się zajęcia otwarte „Licz z piratem”. Ucząc się i bawiąc Skrzaty wraz z rodzicami miło i wesoło spędziły czas. 
Serdecznie dziękuję wszystkim za przybycie.
Cele zajęć:
1. „Marynarze na statku”– przeliczanie liczebnikami głównymi – dziecko zdaje sobie sprawę z niezmienności ilości, liczy w znanym sobie zakresie.
2. „Słuchaj i licz ilu jest piratów” – nauczycielka gra na bębenku, dzieci liczą uderzenia, dzieci starsze odnajdują odpowiednią cyfrę- rozwijanie percepcji słuchowej, utrwalenie poznanych cyfr.
3. Zabawa ruchowa „ Wiosłujemy” – Dzieci siadają w dwóch rzędach i wiosłują, przechylają się do tyłu, do przodu, w prawo, w lewo- utrwalenie określeń.
4. „Klejnoty na dnie morza”– dzieci wybierają z rozrzuconych na dywanie korali po 3 w sześciu kolorach i trzech kształtach (dowolnie). Kładą je na tacy. Wybierają wg polecenia nauczyciela – tylko żółte, tylko niebieskie, tylko zielone, tylko czerwone, tylko walce, tylko kulki, tylko kostki- segreguje wg jednej cechy, liczy.
5. „Korale z klejnotów” – dzieci nawlekają  korale wg wzoru: żółty, niebieski, czerwony, zielony, pomarańczowy, fioletowy … 6 korali – rozwijanie sprawności manualnej – odpowiadają na pytania- starsi- która jest  zielona, czerwona, trzecia, jaki ma kolor …, młodsi – pierwsza, ostatnia jaki ma kolor, pokaż  zieloną … – utrwalenie kolorów i liczebników porządkowych.

CO DZIECI UWIELBIAJĄ ? – DOŚWIADCZENIA

Jedną z doskonałych form zdobywania wiedzy, którą dzieci uwielbiają są doświadczenia i eksperymenty.  
W styczniu w tygodniu „ Mali badacze” wykonaliśmy następujące eksperymenty i doświadczenia:
1. Farbowanie wody za pomocą bibułek. 
Dzieci na tacach otrzymują kubki z woda i dwie bibułki w różnych kolorach. Najpierw zabarwiają wodę jedną bibułką. Przed włożeniem drugiej próbują wymyślić jaki kolor uzyskają. Wkładają drugą i obserwują uzyskany kolor. Zlanie wszystkich uzyskanych kolorów do jednej miski i próba nazwania uzyskanego koloru.
2. Chemiczne jojo
Do wysokiego naczynia wsypujemy sodę, potem wlewamy po ściankach olej. Następnie pipetką powoli wkraplamy zabarwiony ocet. Obserwujemy odbijanie się octu (kwasu) od sody (zasady).
3. Jak powstaje deszcz
Na miskę z wrzątkiem nauczyciel kładzie talerz z lodem. Parująca woda stykając się z zimnym talerzem skrapla się – obserwujemy spadające krople.
4. Co pływa ,co tonie?
Dzieci wrzucają do naczynia z wodą różne rzeczy i obserwują co tonie, ci pływa.
5. Właściwości magnesu.
Dzieci wybierają z Sali różnorodne rzeczy, potem sprawdzają które z nich saprzyciągane przez magnes. Wyciągają wnioski.
6. Obserwowaliśmy przez mikroskop : cukier, włosy i kroplę stopionego śniegu.
7. Obserwacja liści kapusty w wodzie z barwnikiem.