Menu

Skrzaty

GRUPA SKRZATY – TO MY

Serdecznie witamy w grupie „Skrzaty” dzieci, które już do niej uczęszczały i te, które dołączyły do nas w tym roku szkolnym. Razem jest nas 15 chłopców i 10 dziewczynek, mamy pięć i cztery lata. Podczas pierwszego miesiąca pobytu w grupie wszyscy się już znamy i potrafimy wesoło bawić, doświadczać, badać, odkrywać i uczyć. W każdy piątek będziemy ćwiczyć wg. Metody Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne. Dwa razy w tygodniu będziemy pracować na materiale wg elementów M. Montessorii.  Poznaliśmy nasze panie, które będą z nami pracować. Mamy nadzieję, że czas spędzony w naszej grupie będzie sprawiał zadowolenie naszym milusińskim. Razem z innymi przedszkolakami obchodziliśmy Ogólnopolski Dzień Przedszkolaka. O wszystkich ważnych wydarzeniach będziemy na bieżąco informować na stronie internetowej.

JAK TO SPRAWDZIĆ? – DZIECIĄCE EKSPERYMENTOWANIE DROGĄ DO POZNAWANIA ŚWIATA

To tytuł programu, wg którego będziemy bawić się w fizyków i chemików, opracowany przez panie Lidię Zacłona -Walczuch i Dorotę Kuc. Program ma na celu rozwijanie poszczególnych sfer: poznawczą, intelektualną i emocjonalną, ma pomóc w zdobywaniu przez dzieci wiedzy pozwalającej  na rozumienie zjawisk otaczającego je świata, opanowywaniu podstawowych pojęć z dziedziny fizyki i chemii, rozwijaniu umiejętności eksperymentowania, badania, wnioskowania, zrozumienia i zapamiętywania. Program sprzyja nabywaniu umiejętności współpracy w zespole, rozwijaniu samodzielności, kreatywności, spostrzegawczości i koncentracji uwagi. Poprzez realizację programu każde dziecko na miarę swoich indywidualnych możliwości poszerza i pogłębia wiadomości o otaczającym świecie i zachodzącymi w nim zjawiskami fizycznymi i reakcjami chemicznymi zachodzącymi między łączonymi substancjami. Zajęcia będą odbywały się raz w miesiącu.

ELEKTRYZOWANIE PRZEDMIOTÓW – ZABAWY Z BURSZTYNEM I NIE TYLKO

W ramach realizacji programu własnego „Jak to sprawdzić?” 18 września w grupie „Skrzaty” p. Dorota Kuc przeprowadziła zajęcia z zakresu doświadczania i eksperymentowania. Przedszkolaki sprawdzały właściwości bursztynu, który w języku greckim znaczy „elektron” i od niego pochodzi słowo elektryczność. Elektryzowanie wełnianą tkaniną kawałka bursztynu i napompowanego balonu było ciekawą zabawą. Dzieci mogły zobaczyć jak naelektryzowane przedmioty przyciągają drobne skrawki papieru oraz włosy. Sprawdzały też rozpuszczalność bursztynu. Wiedzą, że się nie rozpuszcza w wodzie, ale jako produkt naturalny jest wykorzystywany  w farmacji i kosmetyce. Opowiedziała im o tym pani farmaceutka w aptece, gdzie „Skrzaty” wybrały się z panią Kasią Gęgotek w czasie spaceru. 

AKCJA „KROKUS”

W dniu 17 października dzieci z grupy „Skrzaty” sadziły krokusy w ogrodzie przedszkolnym. Najpierw zapoznały się z etapami wzrostu tych kwiatów i tą porą roku, kiedy należy je zasadzić, aby wczesną wiosną pięknie zakwitły i cieszyły swym widokiem dzieci, które je posadziły, a także wszystkich, którzy odwiedzą ogród przedszkolny. Podczas wkładania cebulek kwiatowych w dołki widać było dziecięcą radość z tak absorbującej pracy. Potem tylko pamiątkowe zdjęcie i już można czekać na wiosnę. Zobaczymy, czy praca dzieci zostanie wynagrodzona pięknie kwitnącymi roślinkami. Jesteśmy tego pewni. A wszystko to działo się zgodnie z coroczną „Akcją krokus”, corocznie przeprowadzaną w naszym przedszkolu. 

„JAK TO SPRAWDZIĆ?” – DZIECIĘCE EKSPERYMENTOWANIE DROGĄ DO POZNAWANIA ŚWIATA W GRUPIE „SKRZATY”

W dniu 16 października – czwartek dzieci razem z panią Lidią Zacłoną-Walczuch bawiły się w chemików. Na początku oglądały na ekranie jak można przeprowadzić doświadczenia z wodą, olejem, barwnikami, kakao, pianką do golenia i solą. Zostały też zapoznane z zasadami bezpieczeństwa podczas wykonywania doświadczeń. Zaciekawione tematem przystąpiły do samodzielnego eksperymentowania w małych grupach. Badały gęstość wody i oleju, sprawdziły jak zachowują się kropelki z barwnikiem dodane do wody z olejem. Zaobserwowały, że bąbelki powietrza z wody gazowanej zawsze unoszą się ku górze. Sprawdziły, co dzieje się z kakao na wodzie i oleju, gdy posypiemy je solą. I na koniec zrobiły kolorowe wulkany z wody, pianki do golenia i barwników spożywczych. To była wspaniała zabawa a jednocześnie nauka. Na zdjęciach widać zaciekawienie i radość dzieci. Następne takie zajęcia odbędą się już w grudniu. 

WYCIECZKA DO TEATRU

25 października wybraliśmy się do Teatru Dzieci Zagłębia w Będzinie na spektakl pt. „Plastusiowy pamiętnik”. Bohaterem spektaklu, był uroczy ludzik w zielonych majteczkach ulepiony przez Tosię, uczennicę pierwszej klasy. Szybko zaprzyjaźnił się z przyborami ze szkolnego piórnika i choć był niewiele większy od gumki i temperówki to pierwszy stawił wyzwanie pozostawionemu w zeszycie kleksowi i ruszył na pomoc ołówkowi pożyczonemu niegrzecznej Zosi a na koniec uciekł z niewoli u klasowego rozrabiaki Bronka. Wszystkie przygody i przeżywane emocje miały na celu oswojenie dzieci ze szkołą – miejscem dobrym i przyjaznym, w którym zawiązują się wieloletnie przyjaźnie, gdzie uczy się nowych i ciekawych rzeczy i rozwija wyobraźnię. Pół scenografii stanowił ogromny piórnik, w którym przybory Tosi oraz Plastuś przeżywali swoje szkolne przygody. 
Nim zajęliśmy miejsca na widowni zwiedziliśmy piętro budynku czyli foyer, tam znajduje się kawiarenka i toalety a ściany ozdobione są fotografiami z różnych spektakli oraz plakatami wykonanymi przez dzieci. 

WYCIECZKA DO PAŃSTWOWEJ STRAŻY POŻARNEJ W OLKUSZU

W dniu 6 listopada przedszkolaki z grup: „Skrzaty” i „Biedronki” odwiedziły strażaków pracujących w Komendzie Powiatowej w Olkuszu. W specjalnie przygotowanej Sali „Ognik” oglądając prezentację, słuchając opowiadania gospodarzy, przymierzając kaski i prowadząc rozmowę ze strażakami, dzieci poznały specyfikę ich pracy, jakże ważnej dla naszego bezpieczeństwa. Następnie obejrzały wozy strażackie wraz z ich wyposażeniem. I poznały wiele ważnych sprzętów potrzebnych w akcji gaszenia pożarów i innych interwencyjnych prac, wykonywanych w razie potrzeby przez strażaków. Bardzo dziękujemy wszystkim zaangażowanym strażakom za możliwość uczestniczenia w tak ciekawych zajęciach. 

„JAK TO SPRAWDZIĆ?”

13 listopada „Skrzaty” wspólnie z p. Dorotą Kuc robiły doświadczenia i eksperymenty związane z wodą. Dzieci najpierw układały wg wzoru słowo woda a później sprawdzały, które przedmioty pływają lub toną. Udało im się zaobserwować i dociec, dlaczego plastelinowa kulka tonie, a placuszek nie oraz dlaczego metalowa zakrętka raz idzie na dno a innym razem pływa po powierzchni miski. Próbowały też wylać wodę ze słoika, który był przykryty mokrą, płócienną szmatką, ale wcale to nie było łatwe, a to za sprawą działającego napięcia powierzchniowego na szmatce. Dużą frajdę miały z zabawą „Statek na mydlany napęd”, tu również działało napięcie powierzchniowe i kartonowy trójkąt imitujący statek pod wpływem dotyku palca zamoczonego w mydle płynął na drugi brzeg foremki. 

„NASZ MIŁY GOŚĆ”

W dniu 29 listopada w grupie „Skrzaty” gościliśmy miłego gościa. Odwiedziła nas pani Olimpia Rychlińska, nasza lokalna poetka, a jednocześnie mama naszego kolegi Roberta. Nasz gość odwiedził nas w ramach akcji „Cała Polska czyta dzieciom”. Na początku spotkania dzieci poznały pojęcie „poetka” oraz jej pracę. Autorka wielu opowiadań obiecała przynieść następnym razem swoje utwory dla najmłodszych. Następnie pani Olimpia przeczytała opowiadanie Czesława Janczarskiego z serii „Miś Uszatek”. Dzieci z zaciekawieniem wysłuchały opowiadania „Przepraszam”, po którym przypomniały słowa, które ułatwiają życie, a w przedszkolu znane są jako „czarodziejskie słowa”. Chodzi oczywiście o „proszę, przepraszam i dziękuję”. Skrzatom” bardzo podobała się wizyta poetki i już teraz zaprosiły ją na następne spotkanie. Odbędzie się ono wiosną.

NAGRODY I DYPLOMY W GRUPIE

Dla uczczenia 100 letniej rocznicy odzyskania niepodległości kilkoro dzieci z grupy „Skrzaty” brało udział w konkursach fotograficzno – plastycznych organizowanych przez różne przedszkola z całej Polski. 
I tak: 
Krystian Feledyk zdobył wyróżnienie w Międzynarodowym Konkursie Fotograficznym „Ciekawe miejsce w moim otoczeniu”.
Lena Barczyk otrzymała dyplom za udział w tym konkursie. 
Zosia Sobczak zdobyła II miejsce w Ogólnopolskim Konkursie Fotograficznym. „Każdy przyzna, że piękna ma Ojczyzna – Niepodległa 2018”.
Antoś Strózik zdobył wyróżnienie za udział w tym konkursie. 
Nikola Lachowicz otrzymała dyplom za udział w Ogólnopolskim Projekcie Plastyczno – Fotograficznym „100 wyjątkowych miejsc Niepodległej”. Wszystkie dzieci uczestniczące w tych konkursach i projekcie otrzymały również nagrody. Serdeczne gratulacje dla dzieci i ich rodziców. 

Dziś wesoło w grupie „Skrzaty”, słychać gwar, piosenkę.
Przy choince stoją w kole dzieci uśmiechnięte.

Dnia 11 grudnia w grupie „Skrzaty” odbyło się wigilijne spotkanie dzieci i ich najbliższych. Przybyli rodzice, rodzeństwo, dziadkowie, ciocie i wujkowie. A wszystko po to, aby wziąć czynny udział w tak ważnej dla naszych milusińskich uroczystości. Na początku odbył się występ dzieci, tzn. wiersze, życzenia, kolędy i piosenki. Wszyscy mali artyści wypadli znakomicie, zero tremy, uśmiechnięte buzie. Podobali się wszystkim ogromnie. Ale to nie koniec atrakcji na ten dzień. Po występie rodzice i dzieci zrobili wspólny łańcuch choinkowy. Każdy podpisał i połączył swoje ogniwo z innymi i powstał ogromny łańcuch, który ozdobił choinkę. Następnie pora na prezenty. Każde dziecko wręczyło swoim rodzicom własnoręcznie wykonany prezent i otrzymało od rodziców czekoladowego bałwanka. Na koniec wspólny poczęstunek, oczywiście na słodko. To był bardzo miły dzień dla przedszkolaków i dla ich najbliższych. Pozostały po nim nie tylko prezenty i cudowne wspomnienia, ale także ogromna ilość zdjęć, aby pamiętać o nim na dłużej.

JAK TO SPRAWDZIĆ?  – Czy można zobaczyć powietrze?

Tym razem podczas doświadczeń i eksperymentów przeprowadzanych wspólnie z panią Dorotą Kuc szukaliśmy dowodów na istnienie powietrza wokół nas oraz sprawdzaniu jego właściwości. Dzięki przeprowadzonym doświadczeniom dowiedzieliśmy się, że nawet w pustej butelce jest powietrze a gąbka do kąpieli ma go bardzo, bardzo dużo. Wszystkim dzieciom udało się złapać powietrze do foliowego woreczka. W jednym z eksperymentów zauważyliśmy, że powietrze pod wpływem ciepła zwiększa, a pod wpływem zimna zmniejsza swoją objętość. Udało nam się sprężyć powietrze zamknięte w strzykawce. Nawet najsilniejsi pomimo prób nie dali rady wcisnąć tłoczka strzykawki dalej niż do połowy. Wszystkie dzieci były bardzo zaciekawione przeprowadzanymi doświadczeniami, a najciekawszym okazał się eksperyment ze spalaniem tlenu. Wówczas zobaczyliśmy jak miejsce wypalonego tlenu zajmuje woda zassana do wnętrza szklanki.  

MALI CHEMICY

07 stycznia dzieci z grupy „Skrzatyi” razem z panią Lidią Zacłoną Walczuch po raz drugi bawiły się w chemików. Na początku przypomniały sobie zasady bezpieczeństwa podczas przeprowadzania doświadczeń: cierpliwie oczekujemy na swoją kolej, nie przepychamy się, ostrożnie posługujemy się szklanymi przyrządami podczas doświadczeń, nie bierzemy do ust żadnych barwników ani potrzebnych dodatków.
Następnie dzieci przystąpiły do przeprowadzania doświadczeń – pracowały w zespołach:
 1 –  „Miśki żelki” – dzieci oglądały miśki żelki, opisywały ich wygląd i właściwości. Potem , umieściły je w szklanych pojemnikach: z wodą i z wodą i solą – odstawiły na jakiś czas. Po godzinie porównywały wygląd miśków i wyciągały wnioski. 
 2.  „Kolorowa tęcza” – dzieci układały kolorowe cukierki na talerzykach, wlewały do nich wodę, obserwowały powstającą tęczę, nazywały kolory. 
3- „Malujemy w mleku”- dzieci samodzielnie nalewały mleko do talerzyków, nasypywały barwniki spożywcze i „malowały” patyczkami namoczonymi w płynie do naczyń, obserwowały powstałe „tajemnicze obrazy”..
4– „Burza w mleku” – dzieci samodzielnie nalewały mleko do talerzyków, następnie wkrapiały zakraplaczami barwniki spożywcze rozpuszczone w płynie do naczyń i obserwowały „burzę kolorów”. Podczas całego zajęcia dzieci porównywały, badały i eksperymentowały. Radość z wykonywanych doświadczeń była ogromna, a dzieci już czekają na następne tego typu zajęcia, które odbędą się w lutym. 

KOCHAMY BABCIE I DZIADZIUSIÓW

W dniu 12 lutego w grupie „Skrzaty” odbyła się bardzo ważna uroczystość. W tym właśnie dniu do przedszkola zawitały ukochane babcie i dziadziusiowie, na specjalne zaproszenie dzieci. ”Skrzaciki” wykonały występ dla przemiłych gości, z okazji Dnia Babci i Dziadka. Każde dziecko mówiło wierszyk, tańczyło i śpiewało dla zebranej widowni. Radości i uśmiechu było co niemiara. Na koniec dzieciaczki zatańczyły wspólny taniec ze swoimi najbliższymi. No i oczywiście wręczyły upominki, własnoręcznie przez siebie wykonane. Zarówno występ jak i wspaniałe prezenty bardzo spodobały się babciom i dziadziusiom. Niejednemu z zaproszonych gości łezka zakręciła się w oku ze wzruszenia. Jeszcze tylko pyszny poczęstunek i chwila dla gości i małych gospodarzy, czyli dzieciaczki na kolanach, z miłością przytulające się do najukochańszych dziadków i babć. Dziękujemy wszystkim za przybycie.

„MALI  CHEMICY”

19 lutego 2019 roku dzieci z grupy „Skrzaty” wraz z panią Lidzią po raz kolejny czynnie uczestniczyły w doświadczeniach chemicznych (zgodnie z programem własnym „Jak to sprawdzić realizowanym w grupie w tym roku szkolnym). Na początku oczywiście przypomnienie zasad bezpieczeństwa, jest to niezwykle ważne przy tego typu zajęciach. Wszystkie dzieci doskonale znają warunki które należy spełnić, aby doświadczenia były nie tylko ciekawe, ale przede wszystkim bezpieczne. Na początku zrobiliśmy „chemiczne jojo”, czyli dostrzeganie reakcji między kwasem a zasadą. Potem rozpuszczalność zabarwionych kostek lodu w oleju. A na koniec dwa kolory, czyli jak kolory (rozpuszczone w wodzie barwniki spożywcze), rozdzielone olejem nie dają się pomieszać. Dzieciom bardzo podobały się tego typu zajęcia, niektóre na pewno chcą zostać chemikami, oczywiście w przyszłości. A następne tego typu zajęcia już w kwietniu. Lidia Zacłona – Walczuch

WSPÓLNE ĆWICZENIA Z NAJBLIŻSZYMI

1 marca w grupie „Skrzaty” odbyły się warsztaty dla rodziców, prowadzone wg metody ruchu rozwijającego Weroniki Sherborne. Głównym celem takich ćwiczeń było wzmacnianie więzi emocjonalnej między rodzicem a dzieckiem poprzez ćwiczenia ruchowe oraz pokazanie możliwości aktywnego spędzania czasu wolnego. Innymi, równie ważnymi celami było rozwijanie świadomości własnego ciała i przestrzeni, rozwijanie zaufania do siebie, partnera i grupy, wytworzenie pogodnego i radosnego nastroju  oraz pobudzanie wyobraźni twórczej przy muzyce. W trakcie zajęcia ruchowego było wiele radości i uśmiechu na buziach dzieci i dorosłych. „Skrzatom” bardzo podobały się zajęcia ze swoimi rodzicami i już z niecierpliwością czekają na następne.