Jak rozwijać ogólną sprawność dziecka ?

   Jak rozwijać ogólną sprawność dziecka ?

       

Motoryka duża to aktywność całego ciała – czyli ogólna sprawność fizyczna człowieka i jego zdolność do wykonywania wszelkich działalności związanych z ruchem. Skutecznymi ćwiczeniami usprawniającymi motorykę dużą są: jazda na rowerze, bieganie, skakanie, skakanie na skakance, turlanie się, jazda na rolkach, na hulajnodze, wspinanie się.

Duża motoryka wpływa pozytywnie na rozwój koordynacji ruchowej, uczy prawidłowej postawy ciała.

Dziecko staje się śmielsze, pewniejsze siebie i bardziej samodzielne. Poza tym ruch pogłębia oddech i pobudza całe ciało do jeszcze większej aktywności fizycznej. Jeśli więc rozwój motoryki przebiega bez zakłóceń jest doskonałą podstawą do nauki pisania i czytania, koncentracji, orientacji przestrzennej, koordynacji wzrokowo-ruchowej. Motoryka nie jest nam dana- musimy ją wykształcać poprzez nieustanny, swobodny ruch i działania sterowane, dzięki którym poprawia się sprawność ruchowa.

Dzisiaj zdecydowanie za dużo czasu dzieci spędzają przed telewizorem, komputerem z tabletem czyli dość biernie.

Coraz częściej diagnozuje się także u dzieci zaburzenia motoryczne.  Gdy zauważasz,że dziecko rozwija się nieprawidłowo do swojego wieku, odbiega znacząco w tym rozwoju od grupy rówieśniczej, jego ruchy są niezgrabne, wypuszcza przedmioty z rąk, idąc potyka się, czynności takie jak np. ubieranie się sprawiają mu trudność, trudność sprawia dziecku także rzucanie, łapanie, skakanie. Może to wskazywać na zaburzenia integracji sensorycznej lub na inny problem, który należy zdiagnozować w celu podjęcia odpowiednich kroków np. terapii czy leczenia.

Oczywiście każde dziecko rozwija się w swoim indywidualnym tempie, warto jednak obserwować jego rozwój, a na pewno proponować różne aktywności fizyczne, umożliwiające swobodną ekspresję ruchową.

PROPOZYCJE ZABAW

– chodzenie po torze – wytycz dziecku ścieżkę np. naklejając na podłogę grubą, papierową taśmę klejącą. Zadaniem dziecka jest przejście po taśmie, tak, żeby z niej nie ‘zlecieć’.

naśladowanie – np. poruszania się zwierząt (psa, kota, żabki, zajączka, kaczki), czynności (latania, pływania, jazdy na rowerze, skakania jak pajacyk, kopania dołu, przenoszenia czegoś ciężkiego)

rzucanie do celu – np. do pudełka, kosza, torby – kolorowych piłeczek

zakładanie skarpet – to proste ćwiczenie, możliwe do wykonania w każdej chwili. Tylko nie pomagaj dziecku!!!

rzucanie piłką – rzucajcie piłką do siebie nawzajem: można się umówić, że na określone słowo nie wolno piłki łapać (np. czarny)

rysowanie w powietrzu ręką lub nogą – zadaniem dziecka jest rysowanie w powietrzu przedmiotów wymienionych przez dorosłego.

klasy – na betonie narysuj klasy (czyli grzybka) Zadaniem dziecka będzie skakanie po grzybku wg ustalonych zasad.

zbijanie butelek – poustawiaj plastikowe butelki lub kręgle; zadaniem dziecka jest je zbić małą piłeczką.

poszukiwanie ukrytych skarbów – zabawę można prowadzić w pomieszczeniu lub ogrodzie. Zadaniem dziecka będzie poszukiwanie ukrytych wcześniej przedmiotów.

zabawy ruchowe z piłką – turlanie na piłce, toczenie piłki kijkiem, kopanie do celu.

tor przeszkód – można go ułożyć wykorzystując większe klocki, pudełka, krzesła.

przeciąganie liny – zabawa bardzo lubiana przez dzieci.

zamiatanie, ścieranie kurzu, wieszanie prania – zaangażuj dziecko do pomocy w prostych czynnościach porządkowych.

Doskonałym sposobem na rozwijanie motoryki dużej jest każdy plac zabaw i dowolny ruch na świeżym powietrzu stymulowany naturalnym środowiskiem.

Na podst. szkolenia “Przedszkolaki kochają ruch – pracujemy nad usprawnianiem motoryki dużej”

Dorota Kuc



Skip to content